Systém sdílených kol patří v Ostravě k nejvytíženějším a tedy nejúspěšnějším v České republice

Jak se rychle, levně, ekologicky a pohodlně pohybovat po centru Ostravy? Na kole! Že žádné nemáte? Nevadí! Vsaďte na bikesharing. Od května si můžete v některé ze 45 stanic vypůjčit jedno ze 180 sdílených kol. Jsou nepřehlédnutelná. Růžová.
V zahraničí už je bikesharing, tedy sdílení kol, běžný. Ne až tak v České republice. „Oslovili jsme Ostravany s dotazem, zda by měli o takovou službu zájem. Měli. A velký. Takže jsme se do toho pustili. Zatím jde o pilotní projekt a sdílená městská jízdní kola si mohou vypůjčit obyvatelé a návštěvníci jen v širším centru města. Stanice s růžovými koly jsou nyní na 45 místech, například na Masarykově, Smetanově, Prokešově, Gagarinově a Partyzánském náměstí, v Komenského sadech, u hlavního nádraží, Trojhalí a u Slezskoostravského hradu, na Landeku a u infocentra v Dolních Vítkovicích,“ informuje náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová. Jízda do 15 minut je zdarma, následujících 45 minut stojí 18 korun a šest korun každá další čtvrthodina. Pro ty, kteří jezdí na sdílených kolech často, je tady možnost předplatného. „Už nyní zaznamenáváme skoro 700 zapůjčení denně, po Praze jsme druhé město s tak obrovským zájmem. Systém sdílení kol se osvědčil natolik, že ho chceme postupně rozšířit i do dalších obvodů.

Prioritou je samozřejmě bezpečnost, proto jsme s provozovateli systému připravili informační letáčky, a nabádáme uživatele k tomu, aby dodržovali předpisy a dbali bezpečnosti provozu,“ uvádí Kateřina Šebestová a dodává, že Ostrava cyklistiku podporuje dlouhodobě. „Na území města je už přes 250 kilometrů cyklostezek. Chceme pokračovat hlavně v budování páteřních cyklostezek spojujících městské obvody. Připravujeme například stezku vedoucí přes Svinovské mosty nebo spojení Poruby s Krásným Polem. Dříve byly budovány hlavně rekreační cyklostezky, nyní se soustředíme na ty, které lidé využívají k bezpečné cestě do zaměstnání nebo do školy. Klíčové lokality jsou například v Nové Vsi u vodárny, v Porubě mezi ulicí 17. listopadu a vědecko-technologickým parkem, v Hrabové mezi zdejší průmyslovou zónou a Novou Bělou,“ pokračuje s tím, že město myslí také na zajištění infrastruktury pro cyklisty. „Chceme udělat maximum pro to, aby se podíl cyklistiky na dopravě v Ostravě co nejvíce zvyšoval. A alternativní druhy dopravy i její k životnímu prostředí šetrnější formy chceme dál podporovat. Například budeme pokračovat v náhradě vozidel magistrátu, městských obvodů a městských organizací za vozidla bezemisní nebo nízkoemisní a v modernizaci prostředků městské veřejné dopravy tak, že v roce 2020 budou nahrazena již všechna starší dieselová vozidla ekologickými a budou také vybavena klimatizací.“